Napadlo mě, vrátit se k mému článku Jak je to s elektromobilitou? z roku 2022 a pomocí ChatGPT se pokusit zpřesnit údaje v odstavci, kde se zabývám výrobou paliv z ropy. Nejdříve jsem si nechal zhodnotit kvalitu článku a byl jsem pokárán za nepřesné údaje a zavádějící závěry právě kolem této problematiky. Když jsem se ChatGPT natvrdo doptal, na zpřesňující údaje, nakonec ale potvrdila mé závěry. Jak je vidět, i AI musíte brát s rezervou a ne vše, co Vám řekne, musí být na sto procent pravda.
Můj dotaz : Kolik nejmenší možné procento paliv (benzín, nafta, petrolej atd.) může vzniknout při moderní, cíleně upravené rafinaci, pokud bychom minimalizovali výrobu paliv a chtěli co nejvíce petrochemických surovin nebo jiných produktů.
Odpověď:
✅ Při optimalizaci na minimální produkci paliv lze výtěžnost motorových paliv snížit až na cca 30–40 % z ropy.
- Zhruba 30–40 % ropy i při maximální optimalizaci stále skončí jako produkty s palivovým využitím – protože jejich vznik je chemicky podmíněn strukturou uhlovodíků v ropě.
- Zbytek (60–70 %) lze nasměrovat do:
- petrochemie (olefíny, aromáty, základní chemikálie),
- maziv a asfaltů,
- vodíkové produkce, vosků a hnojiv.
📊 Detailní přehled – tzv. „chemické rafinérie“ (např. v Číně)
V některých případech (hlavně v Asii) už fungují tzv. petrochemicky orientované rafinérie, které:
- snižují produkci motorových paliv na ~35–45 %,
- a maximalizují podíl výstupů pro chemický průmysl (plasty, syntetická vlákna atd.).
Produktová skupina | Běžná rafinérie | Chemicky optimalizovaná rafinérie |
Paliva (benzín, nafta, petrolej) | 70–75 % | 30–45 % |
Chemické suroviny (olefíny, BTX) | 10–15 % | 30–50 % |
Maziva, vosky, asfalt | 10–15 % | 10–20 % |
Zdroj: ExxonMobil, Shell, SINOPEC, BP – provozní údaje 2018–2023
📌 Proč nelze jít pod 30 %?
I když chemickými procesy (např. parní krakování, hydrokrakování, alkylace) dokážeme:
- přeměnit těžké frakce na suroviny pro chemii,
- a část lehkých uhlovodíků rovnou směřovat do polymerů,
… vždy zůstane určitá frakce uhlovodíků, která je energeticky výhodnější jako palivo než jako chemický substrát. Jejich separace nebo konverze by byla energeticky nebo ekonomicky neefektivní.
🔄 Co by se tedy dělo s těmito „zbytkovými palivy“?
- Místo prodeje jako motorových paliv by mohly být:
- spáleny v průmyslu nebo elektrárnách (→ ale zase emise),
- chemicky přepracovány (s velkou energetickou náročností),
- nebo by těžba ropy musela klesnout, protože nebude ekonomická (pravděpodobný vývoj).
🧠 Shrnutí:
- 30–40 % paliv je technické minimum, kterému se můžeme blížit při velmi pokročilé a přizpůsobené rafinaci.
- Nelze rafinovat ropu bez toho, aniž by vůbec nevznikala žádná paliva – to je fyzikálně-chemicky nemožné.
- Pokud poptávka po pohonných hmotách dramaticky klesne, bude klesat i těžba ropy – z ekonomických důvodů.
Závěr:
Jak je vidět, tak cíl, zbavit se spalovacích motorů (nepspalovat fosilní paliva), je jasný. Jak k tomuto cíli dojít zatím nikdo zcela nedomyslel. A ač jsem podporovatelem BEV, tak zničit si ekonomiku jen kvůli ideologii, je podle mne, špatný nápad.
Comments powered by CComment